Kékfestés Forrás: Internet
A KÉKFESTÉS ELŐZMÉNYEI
A kelmefestést és a textilnyomást tartjuk tehát a kékfestés előzményeinek, amelyek gyakorlatában egyrészt a kék szín festéséhez a
festőcsüllenget (Isatis tinctoria), illetve az indigót
(Indigofera tinctoria) használták, másrészt a nyomódúcok alkalmazásával mintás
kelméket állítottak elő. A két eljárás külön-külön iparág, de egy műhelyen
belüli gyakorlatukat is megismertük (Vydra 1954; Domonkos O. 1981).
A kék színt adó két festőanyag versenyére a 17. századi
hajóutak felfedezései után került sor, amikor az Afrikát megkerülő
hajókaravánok nagy tömegben hozták Indiából Európába az indigót. A spanyol tengeri kereskedelmet a holland flotta megelőzte, magához
ragadta a hatalmat, és a legnagyobb behozatalt bonyolította le a 17-18. század fordulóján. A színtartóbb és
töményebb, tisztább minőségű indigó használata rendkívül gyorsan terjedt el a
posztó- és vászonfestésben egyaránt. A behozott
festőanyag gyors ütemben szorította vissza a Türingiában és Franciaországban
évszázadok óta folytatott és busás jövedelmet biztosító csüllengtermelést.
1750-1850 közötti időben hazánkban is folytak természeti kísérletek. Eredményei azonban nem veszélyeztették a
behozott festékek egyeduralmát (Katona D. 1839).
A 17. század közepén Franciaországban
és Németalföldön a mintás keleti textilek is tömegesen megjelentek, az
indigószállítmányokkal együtt. Az ún. indienne, a sokszínnyomású textilnyomás
rendkívüli divattá vált a francia királyi udvarban és főúri körökben, utánzásuk
romlással fenyegette a belföldi kézművesipart francia, angol és német területen
egyaránt. Az új eljárások is ezekben az országokban
váltak leghamarább ismertté, többek között a textilnyomás egyik speciális ága,
a reservenyomású kékfestés is. Ennek terjedését nagyban előmozdította a
szakmában jártas hugenották szétrajzása, menekülése Franciaországból, valamint
a németalföldi kereskedelem által terjesztett áru is. A 17.
század végén már jelentős mű az ún. Porcellan
Druck, a keleti kék-fehér mintás porcelánok színhatását utánzó
reservenyomást jelölő szakkifejezés a kékfestésre vonatkozott. Európai terjedését Forrer könyvéből (1898) jól nyomon követhetjük.
MINTAKINCS
Az európai textilnyomás általános
történetéből, a középkortól kezdve szinte napjainkig, az a jellegzetesség
figyelhető meg, hogy többnyire a szövött textilek mindenkori divatos mintázatát
igyekeztek olcsóbb változatban a szegényebb néprétegek számára is elérhetővé
tenni, tehát olcsó nyomástechnikával utánozták azokat. Ez éppen úgy érvényes a
bibliai jelenetek vagy életképek ábrázolására, mint a brokátok, selymek
mintázatának átvételére. A kékfestésben is nyomon kísérhetjük a folyamatnak
több állomását is.Az Ádám és Éva jelenet vagy a zenélő rokokó pár, de a Felső-Magyarországról
is közölt Krisztus feltámadása jelenet jól ismert a 17–18. századi
szövött emlékekről a német területeken.
A 18. század textil- és papírtapétáinak mintakincsével sok
rokonságot mutat a kékfestés e korból származó rétege. Hazai példáját nemcsak a
már említett pozsonyi vitákból ismerjük, ahol a vászonnyomók és a tapétakészítők
is végeztek indigóval festett reservenyomást. Egy ceglédi,
papírra nyomott könyvelőzék 19. század közepi
mintájának szinte azonos kékfestőváltozatát találtuk meg a hajósi kékfestő
műhelyben, valamint a
Az egyszerűbb kockás, körkörös damasztszövések mintáival az
ország több kékfestő műhelyében találkozhattunk. A legkorábbi
évszámos darab 1815-ből való, a ceglédi múzeum őrzi. De említhetjük a
pápai műhely mintakönyvének számos, szövést utánzó mintáját éppúgy, mint az ország északi területén elterjedt változatokat. Az 1960–1970 körüli években a Duna-Tisza közén hasonló
mintafákkal még készültek asztalterítők és bugyorkendők.
A 19. század elejének empire stílusú,
csíkos szövött textilmintái szépen vannak képviselve a kékfestés motívumtárában
is. Ezeket ágyneműre, ruhaanyagra egyaránt nyomták.
A népi hímzések köréből is találkoztunk néhány keresztszemes szegélyminta
kékfestőváltozatával, de az új stílusú kalocsai
nagyrózsás motívumokat is használták 1940–1950 között a kalocsai kékfestő
műhelyben.
A kiragadott konkrét példák mellett a divatszerű motívumvándorlás nagy
méreteit figyelhettük meg a 19. századi
anyagban. Az ország egymástól távol eső műhelyeiben
méretre és rajzolatra pontosan egyező végmintát, szegélymintát, díszítményeket
találtunk. A magyarázatot maguk az ügyes mesterek
adták meg. Egy nagyon divatos mintának a rajzát vagy kis textildarabját könnyen
megszerezték, és azt elkészítették, vagy formakészítő
specialistákkal elkészíttették, és a következő tavaszi vásáron már
konkurensként vitték árujukat vevőik elé.
Egyes források szerint a kékfestőminta készítésére specializálódott
vándorló legények sok igényt elégítettek ki, addig maradtak egy-egy műhelyben,
amíg az óhajtott számú új minta el nem készült. De
üzleti levelezésből hiteles leírásaink és mintacsíkjaink is maradtak a pápai
műhelyben, amelyeket a Vorarlberg tartománybeli Hard
műhelyeiben készítettek. Hasonló szerepet vállaltak a cseh és morva
textilközpontok egyes mühelyei, így a csehországi Dvuor Králové egyik üzeme is,
ahol a fafaragás jellegzetes és nagyszámú szerszámkészlete 1965-ben még
hiánytalan volt. Innen a két háború között szállítottak
Magyarországra kézi nyomásra alkalmas mintafákat.
A kékfestő használata
A kékfestőt
egyrészt a női és férfiviseletben használták fel,
másrészt lakástextilnek. A mérleg a viselet javára billen, hiszen egy családon
belül is több személynek volt szüksége akár több öltözetre, s ezek
elhasználódása is gyorsabb volt, mint a lakástextileké.
A viseleten belül természetesen a női öltözetek
különböző darabjai adták a többséget, míg a férfiviselet szerényebb
választékkal, használati körrel vette ki részét. A női
viseletben a legváltozatosabb motívumokkal készültek a ruhaanyagok. Általában a csíkos mintákat kedvelték a rakott szoknyához, mert
járás közben elővillantak a virágos, vízfolyásos vonalak. De az apró petty, virágmotívum is szokásos volt szoknyára és
blúzra is. Ezeket azonban inkább az idősebbek
viselték. Egyes vidékeken a szoknya alját díszítő ún. koszorú nyomása is divatos volt. A
kékfestő virágja lehetett fehér, világos vagy sötétebb kék, kék-fehér,
sárga-fehér, sárga-zöld, zöld-fehér, orange-fehér. A
kelme indigós színváltozatai a középkék vagy búzavirágkék, sötétkék,
bronzvörös. Az egyszerű, ún. sima
kék kötényeket a házi, ház körüli, hétköznapi munkákban használták. Kimenőre vagy ünnepi viselethez díszesebb darabok készültek.
Ezeket rendszerint koszorús, bordűrös virágos
csíkokkal, vagy a kötény sarkaiba helyezett csokrokkal mintázták. A fej-
és vállkendők szintén sok lehetőséget adtak a művészi
kivitelezésre a csokrok, két-három soros szegélydíszek összeválogatása révén,
de az egyszerű baboskendők is nagyon kedveltek voltak. A férfiviseletben az egyszerű sima sötétkék félkötény, néhol a melleskötény
volt használatban. Egyes vidékeken az ünnepi viselet
tartozéka volt a koszorús változat, ahol az alja és a két széle is
virágos szegéllyel volt mintázva, sőt a két alsó sarokba madármotívum is
került. A sima kék gatya a paraszti nyári öltözetben több helyütt megtalálható,
a kubikusoknál jellegzetes, a bő ing és gatya pedig a
csikós- és gulyásviselet hagyományai közé tartozik. Az
aprómintás ing a földműves nép körében is kedvelt volt vidékenként, míg a
piszkosabb munkát végző kovács-, lakatos-, kékfestőlegények, mesterek
általánosan viselték. Zsebkendőt pettyes, virágos,
állatmotívumos, harci jelenetes változatban egyaránt ismerünk, használata a
katonaság révén vált elterjedtté. A nők nem
használták, ők fehér, hímzett zsebkendőt varrtak viseletükhöz.
A lakástextilek körében korai adatokat ismerünk
asztalterítőkről és ágyneműről. Ez utóbbi általában nagymintás, a
18. században figurális, bibliai témákkal díszített. A múlt századtól napjainkig a csíkos, indás, virágos-leveles
motívumok kék-fehér, sárga-zöld stb. színváltozatokban
díszítették a dunyhahuzatokat, de a fehérágyra tett terítőket is. A múlt század végén alakult ki a „reggelizőabrosz”, „ebédlőabrosz”
divatja. Az elsőnél a szegélydíszen belül virágcsokrok kíséretében
tejes-, kávéskanna, cukortartó, csésze, kifli, perec motívumok vannak, az
utóbbin pedig az ebédhez terített asztal tányérokkal, mellé- vagy ráhelyezett
kés-villa-kanál mintázatával. Városi kispolgári hatásra,
esetleg többszínű változatban készültek. Rendszerint
kelengyébe vagy házasságkötési emlékként rendelték ezeket. Anyaguk erős házivászon, városon lenvászon. Az ún. „ajtóruha” a konyha
bejáratát függönyözte el nyári időben, távol tartva a legyeket a nyitott
konyhától, lakástól. – Az abrosznak is használt, vele azonos méretű batyukendőt
is itt említjük meg, ez jellegzetes kockás mintázatú,
s a piacra vitt zöldség, baromfi háti cipeléséhez ma is használják a Duna-Tisza
közén.
Külön kell megemlítenünk a kékfestő gyászban való
viseletét, szinte fekete hátterű sötétkék mintás szoknya-blúz, kötény és
fejkendő összeállításban. Ismert az ún. „Kossuth-gyász”-kendő, illetve -öltözet Kazárról. A „halottas abrosz” sárpilisi példánya szekszárdi műhely
készítménye 1880 körül. Az ún. „gyászágy” ritka előfordulását Nógrád
megyéből, Hollókőről, Heves megyéből pedig Átányból ismerjük.
Az
alapanyagként használt vásznak finomabb fajtái gyári készítésű pamutvásznak,
ezekből a női viselet, az ágynemű és a férfiak ing-, kötény-,
zsebkendőféleségei készültek. Erős lenvásznat vagy házivásznat kívánt az asztalterítő, ajtóruha, batyukendő, valamint a csikósok,
gulyások, kubikusok viselete.
Az egyes műhelyek vásári körzeteinek gyűjtése közben mód
nyílt a táji, nemzetiségi sajátságok megfigyelésére is. Így a
magyarok körében inkább a fehér, kék-fehér mintás ruhaanyagok és kendők,
kötények voltak a kedveltek. A németek a nagyon
sötétkék alapon kék aprómintákat viselték. A vendek a
bronzvörös alapon zöld virágosat keresték. A szlovákokra az élénk, fehér-kék, kék-sárga, nagy fehér virágos anyagok
voltak jellemzőek.
A korosztályok ízlése is megnyilvánult a minták színében és nagyságában. A
fiatalok az élénk, vidámabb, feltűnőbb anyagokat, az
idősebbek a szolidabbakat választották. A férfiaknál a koszorús,
virágos kötényt csak legénysorban volt szokás viselni.
E főbb jellegzetességek természetesen időben és tájilag rendkívül sok
változatban, néha ellentmondásosan jelennek meg a
vásári körzetek leírásában, a hagyományos ízlés mesterek által közölt
adataiban. Egy-egy mester körülbelül 20-50 kilométeres körzetben járt
vásárokra, néha öten-hatan is összetalálkoztak a jelentősebb centrumokban,
utcát képezve a sátrak sorában. Ezen a körön belül ismerték a
helyi ízlést, szokásokat, divatalakító személyeket. A századfordulóra
kialakult a kisebb-nagyobb piaci körzetek tiszteletben tartása, különös
tekintettel a gyáripari termékek amúgy is nyomasztó konkurenciájára
.
Századunkban a két világháborút követő anyaghiány, a népviselet gyors
változása, a kivetkőzés, csökkentette a kékfestő iránti keresletet, előtérbe
kerültek az olcsóbb, városias kartonok. A kékfestő műhelyek száma jelentősen megcsappant, napjainkban
mindössze tizenöt mester dolgozik. Az 1930-as
években kezdett elterjedni az indantrénnal való festés, ami a városi igények
kielégítésére is alkalmassá vált. Így azután az
1960-as években megújuló kékfestődivat éppen az indantrén szép színének, jó
tulajdonságainak köszönhetően ismét fellendítette a még működő műhelyek munkáját.
A városi viseletben a népművészeti értékű mintakincs
rendkívül vidám és kellemes színfoltot jelent. A
lakástextilek körében tartós használata alakult ki. A megújulást az iparművészek és a műhelyek közösen teremtették meg,
közülük többen a Népművészet Ifjú Mestere, illetve a Népművészet Mestere címet
nyerték el.
Kékfestés kezdetei Magyarországon
A kékfestés Magyarország egyik legrégibb iparága, amely a
18. század közepétől terjedt el nagyobb mértékben
hazánkban. A középkorban a különféle vásznak, posztók színezésével foglalkozó
kelmefestők még csak a városokban és a kolostorokban űzték mesterségüket, amely
akkoriban még a művészetek közé tartozott.
Az első kelmefestők bajor, szász és flamand kézművesek,
illetve szerzetesek voltak. Magyarországon Sopronban és szomszédságában
találkozhatunk a mintás szövetek legkorábbi emlékeivel. A festőmesterek
sokat vándoroltak az országban, ami nagymértékben elősegítette az egyes új
eljárások terjedését. A Nyugat-Magyarországon működő kisebb-nagyobb
manufaktúrákban egyre több külföldi munkás dolgozott, így az ország e részén
található műhelyek hamarosan fejlődni kezdtek. Ezek egy része ma festőházként
ismert. Az országban több helyen, Győrben, Veszprémben, Pápán, Szegeden,
Kecskeméten, Késmárkon, Szendrőn, Sopronban is működtek kékfestő műhelyek,
kékfestő házak.
A kékfestőmuhelyek manapság idegenforgalmi
látványosságok. A festőműhelyek a működtetésükhöz szükséges nagy vízigény
miatt, leggyakrabban folyóvíz mellé települtek.
A kékfestés széles
körű elterjedését a mesterremek-előírások, hagyatéki leltárak tételei,
árszabások áruféleségei, az egyes műhelyek üzleti feljegyzései, népviseleti
ábrázolások, körözések személyleírásai, lopások és rablások kárjegyzékei
egyaránt folyamatosan bizonyítják a 18. század
közepétől. A kékfestő kifejezést 1770-ből, a pápai Bengely István
panaszos leveléből olvassuk először, majd egyre gyakrabban találkozunk
használatával az új eljárás megjelölésére.
Az írott emlékek mellett néhány idevágó korai tárgyi
emléket is megismerhetünk. Így a legkorábbi évszámos kékfestő
kelme 1783-ból, Körmöcbányáról való. Az
ágyhuzatként használt kelmén zenélő rokokó pár látható egy fa alatt. Az Ádám és
Éva jelenet rokokó fafaragású nyomódúcai pedig Balassagyarmat, Kassa és az Árva megyei Velicna műhelyéből kerültek múzeumokba.
Az új festőeljárás a már működő kelmefestő műhelyekben
meghonosodott, mindenhol igyekeztek kihasználni a divatos kelmék
konjunktúráját. Ezt nagyban elősegítette a sajnálatosan
fejletlen magyarországi textilipar helyzete, szűk termelési kapacitása. A mezővárosi és falusi műhelyek a 19. század
közepén a közvetlen környékük helyi igényeit figyelembe véve állították elő
termékeiket, alkalmazkodva nemzetiségi ízléshez és hagyományokhoz. A hazai
piacot osztrák, cseh és morva gyárak textilei árasztották el, ami ellen a Kossuth által alapított Iparegylet a „honi” ipar
támogatását hirdette meg. Sok szép tárgyi emléke maradt fenn az
ún. „honi mozgalom”-nak, bár méreteiben sem az, sem a
Védegylet nem érte el kitűzött célját.
Az ipari méretű termelés az óbudai Goldberger kékfestő
műhelyéből nőtt ki, a céhes kereteket mellőző királyi engedély segítségével. A kézinyomást már 1841-ben háttérbe szorította a francia Perrot
által 1834-ben feltalált, szakaszosan nyomó gép munkába állítása. A
nemzeti piac alakulásába is elsősorban a céhen kívüli gyárak szóltak bele, így
több óbudai textilgyár. A falu számára dolgozó műhelyek vásári körzeteit
részleteiben külön tanulmány mutatja be (Domonkos O. 1977–78). Míg 1890-ben
414, addig 1940 körül már csak 70 önálló műhely dolgozott az
országban.
A műhely a Tapolca-patak mellé települt, ahol könnyen biztosítható volt a festéshez szükséges nagy mennyiségű víz. Az épületet a 19. sz. végén alakították át, amelyhez egyemeletes házat is építettek. Ennek földszintjén létesítették az üzletet a kékfestő áruk eladására. A nagy múltú pápai Kluge-üzem széles választékkal és jó minőséggel állandó vevőkört alakított ki.
Az üzem egyik
fontos helyisége volt a fekete konyha, itt történt a vászonáruk kifőzése,
és festése. Itt végezték a kelmék keményítését is. A falat feketére meszelték a
katlanok füstje és a kifröccsenő színes folyadékok miatt. Ebben a szobában
kívülről fűtött 2-300 literes vörösréz üstök sorakoztak, melyek fölött a
falból egy farúd, a tokni állt ki. Ezekre rakták a még víztől csorgó
végeket. Főzés közben megjelölték a kelmék keményítős oldalát, nehogy erre
mintázzanak, mert azok a főzés ellenére is foltosra színeződtek volna. A
keményítésnél fából készült keményítőkarikán húzták át a vásznat, hogy a
felesleges keményítőt ki tudják belőle préselni. A szoba sarkában sok helyen
kút is állt, melyből a főzésekhez és az öblítésekhez szükséges vizet nyerték.
|
|
|
A "fekete konyha". |
A küpa, ahol a kelmét |
Az indigót ilyen vas- |
A kifőzött áru
aztán a szomszédos helyiségbe, a "küpa-szobába" került. Itt
állt egy vasmozsár, ami timsó, vas-gálic, réz-gálic aprítására szolgált.
Ebben végezték az indigó őrlését. A kockaindigót feldarabolták, majd az őrlőtálba
tették, kicsinyenként vizet öntöttek rá és mozgatták, görgették a benne levő
vasgolyókat. Időnként leöntötték a tetejéről az iszapos folyadékot. A festéshez
előre elkészítették a tömény indigócsávát.
Új oldat keverésekor vagy azok felfrissítésekor ebből
adagolták a kádakba a festéket. Itt, a küpa-szobában történt a végek festése.
Itt sorakoztak a festőmedencék, a küpák. Ezek eleinte vörösfenyőből
készültek, de mivel ebből hamar megszökött a festékoldat, a századforduló óta a
falazott, betonozott kádak terjedtek el. A medencék fölött ráfok lógtak
csigaszerkezeten. Eleinte a ráfok fából készültek, a kerületükön kis
akasztókampókkal. Később terjedtek el a vasból készült koronaráfok. A nagyobb ütemű
termelés idején jelentek meg a csillagráfok. Itt már az áru mindkét széle
rögzítve volt, és a csavarmenet segítségével a két ráf egymástól eltávolítható
volt, így az áru kifeszült. Csigák segítségével engedték az oldatba a ráfokra
függesztett árut úgy, hogy a folyadék egytenyérnyire ellepje. Fél óráig hagyták
festődni a kelmét, majd a felszínre húzták levegőztetni.
A fehér anyag
sárgászöld színben emelkedett ki a medencéből, majd egyre sötétebb zöld lett,
és végül világoskékre változott. A ráfról lelógó vászon rétegei közé pálcával
benyúlva óvatosan mozgatták meg a rétegeket, ezzel is gyorsítva az oxidációt.
Különösen vigyázni kellett arra, hogy a mintázott végeknél nehogy leverjék a fedőmasszát,
mert az anyag akkor ott is elszíneződött volna. A fedőanyag, a pap alatt
ugyanis festetlen maradt a vászon, még a hátoldalon is. Minél többször
ismételték meg a csávafestést, annál sötétebb színű lett a kelme. A sötétkék
szín eléréséhez kb. 8-10 merítésre volt szükség. Négy-öt merítés után aztán
megfordították a vásznat úgy, hogy ami addig felül volt, most alulra kerüljön,
hogy ne legyen árnyalatnyi különbség sem az ülepedő vegyszerek miatt. A kellő
színárnyalat elérése után az anyagot a lecsorgás után a fekete konyhában
savazták. Kénsavas, sósavas oldatban öblítették ki a vásznat, vagyis lemaratták
róla a fedőanyagot. Ekkor tűnt elő a mintázat. Kétszeri tiszta vizes öblítés
után került sor a szárításra.
A kékfestés utolsó |
A mintázáshoz szükséges fedőanyagot, a papot más és más összetételben készítették. Általában több hónapra való mennyiséget főztek belőle. Nyirkos, hűvös helyen tárolták, hogy ne szikkadjon ki, és ne romoljon meg. A fehér mintához állandó papot használtak, és ha ehhez különböző pácot kevertek, világos-, sötétkék, sárga, narancs, zöld színű mintákat is elő tudtak állítani. A mintázást a tarkázóasztalon végezték. Mellette volt a sasi, mögötte pedig a mintaállvány. Mintázáskor a vásznat az asztalra terítették. Először mindig a teljes mintákat készítették el. Fontos volt, hogy ne legyenek elcsúszások, hézagok az illesztéseknél, mert ez a műhely szégyene lett volna a piacokon. Azután szárították a kelmét, a mennyezet gerendáira szögelt léceken. Így a minta nem kenődött el. A sasi egy láda, amelyben sűrű keményítő volt, tetején két kerettel. Az egyiknek viaszosvászon, a másiknak molinó volt a feneke. Ebben kenték el a fedőmasszát. A mintázás művelete nagy gyakorlatot igényelt. Az apró, ritka mintákkal nagyon óvatosan kellett bánni, nehogy elkenődjenek.
A nagyobb mintákat megfelelő
ritmusban, erősebben-gyengébben ütögetni kellett. Az erősebb munkához
tarkázókalapácsot is használtak. Amikor a mintázás kézi műveletét a szakaszosan
nyomó Perrotine-géppel helyettesítették, a termelékenység rendkívül megnőtt. A
szárító általában az udvar közepén, lábakon állt, vagy az épület
homlokzatára volt erősítve. Egyes műhelyekben fedett szárítókat is
kialakítottak, hogy eső esetén is tudjanak szárítani. Ez a fedett szárító
rendszerint a kocsiszín padlása volt, melyet berácsoztak. A századfordulón már
téli szárítók is léteztek, amelyeket gőzgéppel vagy kazánnal fűtöttek.
A száraz végeket végül a mángorlóba vitték. A mángorló egy nagy asztallapból és rajta egy keményfagörgőkön mozgó nagy ládából állt. A vásznak simítását végezték vele. Működéséhez egy lóhajtású járgányszerkezetre volt szükség, amely a ládát az asztalon mozgatta. Ezt a súlyos szerkezetet általában ló hajtotta, de az olyan műhelyekben, ahol ritkább volt a mángorlás vagy nem kaptak bérbe lovat, emberi erővel működtették. A mángorlás kelléke a görgő, az áruhenger. Erre a hengerre hajtották fel a vásznat, majd beburkolták. Ezt helyezték a láda alá, és ezen gördült ide-oda a mozgásba hozott szerkezet. Ez simította ki a vásznat. A mángorlás után a kékfestőt korábban rőfbe, majd méterbe szedték és több rétegbe hajtva vitték az üzletbe vagy a vásárra.